Gravhøj South Zealand ©Mads Gregersen @M Gregersen Photography
Foto: Mads Gregersen

15 fakta om mærkningsordningen

  1. Koglemærket – fokus på energi er en mærkningsordning for energiforbedrede feriehuse.

  2. Det er en frivillig ordning for alle feriehusejere – også husejere, der ikke udlejer deres feriehus.

  3. Et feriehus med Koglemærket opfylder mærkets krav. Koglemærket og den rette adfærd i feriehuset kan nedbringe energiforbruget sammenlignet med feriehuse, der ikke har Koglemærket.

  4. Mærkningsordningen har i første omgang fokus på energiforbruget i selve feriehuset: opvarmning, vandvarmer og hårde hvidevarer. Det er de områder, der bruger mest energi, hvor forbrug er uundgåeligt, og hvor der er størst effekt af at energiforbedre.

  5. Mærkningsordningen består af tre niveauer: Bronzekogle, Sølvkogle og Guldkogle – Fokus på energi.

  6. Mærkets krav er udviklet af Viegand Maagøe A/S, konsulentvirksomhed med speciale i energioptimering, grøn omstilling, bæredygtighed og ESG. Danish Energy Management A/S (DEM), rådgivende konsulentvirksomhed specialiseret inden for energi, bæredygtighed og tekniske installationer, har verificeret, at kravene er de rigtige.

  7. Mærkningsordningens første fokus er energiforbruget. Men mærket vil med tiden blive udbygget til også at omhandle biodiversitet, indlejret CO2, vandforbrug, affaldssortering, kloakering mv.

  8. Kravene bliver løbende skærpet og udviklet i takt med udviklingen inden for bæredygtige tiltag og teknologiske muligheder.

  9. Et mærke varer i tre år og følger feriehuset. Efter tre år skal husejer igen søge om at få tildelt mærket.

  10. Mærket er baseret på selvrapportering. Det er husejer, der oplyser data om husets stand.

  11. En app er afsæt for mærkningsordningen. Her skal husejer oprettes med en brugerprofil, hente appen, gennemgå sit feriehus og svare på appens spørgsmål om feriehuset. Husejer søger om mærket direkte i appen.

  12. Troværdighed er afgørende for et mærke baseret på selvrapportering. Derfor indsender husejer sine data om feriehuset sammen med en tro- og loveerklæring, ligesom der udføres stikprøvekontroller: Både online stikprøvekontrol, hvor billeddokumentation sammenholdes med feriehusets data, og fysisk stikprøvekontrol, hvor feriehuset gennemgås, og det tildelte mærke sammenholdes med feriehusets fakta. Herudover kan feedback fra gæster og udlejningsbureauet medføre fysisk kontrol. 

  13. Mærket får en hjemmeside, hvor husejere kan finde alt om mærkningsordningen samt vejledning til appen og inspiration til at energiforbedre ferieboligen.

  14. Mærkningsordningen skal inspirere alle feriehusejere. Vi forventer, at 70-80% af husejere, der udlejer deres feriehus, skal i gang med at energiforbedre feriehuset for at kunne opnå mærket. 

  15. Vi kommer alle til at bidrage til den grønne omstilling. Derfor er Koglemærket – fokus på energi også en anledning til at inspirere og guide til energiforbedringer i et feriehus – mærke eller ej. Med 220.000 feriehuse i Danmark kan selv små tiltag gøre en forskel for den grønne omstilling. 

Mærkningsordningen er ejet af Feriehusudlejernes Brancheforening og støttet af:

Støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Feriehusudlejernes Brancheforening

Vandkunsten 3, 3.
DK-1467 København K
CVR-nr: 91877651

Hovednummer:+45 96 30 22 44

Persondatapolitik

 

Andre sider

Søger du Ankenævnet for Feriehusudlejning?

Gå til Ankenævnet

Besøg Feriehusudlejernes Brancheforening på LinkedIn

Gå til Feriehusudlejernes Brancheforening på LinkedIn